New York (apr)

Dag 1 – 22 april 2018

Vandaag is het dan zover, we vertrekken vanaf Schiphol met Delta Airlines naar onze bestemming in hartje Manhatthan. Onze vlucht KL6149 vertrekt om 11:05 uur richting JFK Airport.
Estimated Time of Arrival: 1:35 PM (Local time)

AMS-JFK – Delta Airlines – 15 min. vertraging

We zitten nog niet koud In het vliegtuig of we worden overladen met drinken, eten en aanvullende artikelen. Ik vind het allemaal prachtig.

Bij aankomst op JFK staat er een lange wachtrij bij douane. Iedere ‘nieuwe’ bezoeker aan de USA moet nl zijn vinger en handafdruk laten scannen…. en je krijgt een stempel in je paspoort. De douane beambte maakt zich niet druk over de lange wachtrij en maakt met ons een praatje over Manneke Pies als hij hoort dat we uit Nederland komen! Europa is v naar Amerikaanse begrippen immers ‘peanuts’.

Koffer Marlies kwijt! Het lange wachten zorgt ervoor dat de lopende band met de koffers allang is gestopt en alle koffers netjes naast de band staan te wachten op zijn/haar rechtmatige eigenaar.

Mijn koffer vind ik al snel echter de koffer van Marlies is nergens te bekken! Via een vriendelijk dame komen we er snel achter dat de koffer nog in Amsterdam staat en met een latere KLM vlucht meekomt. je vraagt je af hoe dat kan, we hebben immers onze koffers na elkaar ingecheckt… affin.
We worden doorverwezen naar de balie van Delta Airlines. De dame bevestigt wat we al wisten ..
De koffer gaat mee met vlucht KL643 en komt aan om 20:00 uur aan op JFK en wordt ’s nachts geleverd in het Hotel. We krijgen twee toiletnoodsetjes mee en Marlies mag kopen wat ze nodig heeft. De bonnetjes mogen we bij vertrek inleveren.

Met de JFK Airtrain reizen we naar Jamaica station en vanaf daar de metro naar station Rockefeller.

Het laatste stukje lopen we naar hotel The Gallivant.

First impression…

Eerste stop..Times Square! Wat een drukte, reclame borden en mensenmassa.
We hebben trek gekregen en wat doe je dan ? We bestellen 2 Hot Dogs met bacon voor 15 dollar.

Later op de avond pizza gegeten bij Angelo.

Daarna naar het hotel en tot zeker 01:30 opgebleven (Ned. tijd) Locale tijd 7:30 uur. Moe, maar vol met indrukken, gaan we slapen…

Top of Page

Dag 2 – 23 april 2018

Redelijk geslapen maar erg vroeg wakker (US time 6:05uur)               Na een heerlijke douche naar beneden gegaan en de koffer van Marlies opgehaald.
Gelukkig was deze afgeleverd!

Nadat Marlies ook heeft gedoucht zijn we naar Westway gelopen in 42th street voor een echt Amerikaans ontbijt.. pancakes with blueberries.

Na dit ‘zware’ ontbijt, zijn we met de metro (line A) naar High Street Station (Brooklyn) gegaan.

20180423_090115
Metrosign

Brooklyn ligt aan de ‘onderkant’ van Manhattan. Hiervandaan heb je een mooi zicht op de skyline van Manhattan. Via een slingerpad omhoog uiteindelijk de toegang tot de Brooklyn Bridge gevonden.
Al lopend over de brug terug naar Manhattan (aardige tippel)

Starbucksie gedaan (Mocha Caffee) en Marlies een plasje.
Langs het water en het heliplatform naar de Staten Island Ferry gelopen.
De ferry van 12:30 uur genomen naar St. Georges waarbij je halverwege de overtocht langs het Vrijheidsbeeld gaat.
Direct ook weer de ferry terug genomen naar Battery park.
Door Battery park gelopen op zoek naar de Charging Bull en …gevonden!

Bij Pret a Manger twee Ceaser Salads gekocht en deze opgepeuzeld in het parkje “Bowling Green”

Via Broadway naar de 9/11 memorial en Freedom tower gelopen.
Bezoek gebracht aan een modern nieuw winkelcentrum (groot) The Oculus

Chinatown en Little Italy
In Chinatown veel Aziaten die een watch/wallet of purse willen verkopen.. rot op met je wallet!
Bij toeval komen we de bakery tegen van Eileens Cheesecake.
2 cheesecakejes gekocht (9 dollar) die we op de hotelkamer gaan oppeuzelen.

Met de metro terug naar het hotel alwaar dit verhaal is vastgelegd.
Op onze etage staat een frisdrankautomaat en een ijsblokjes machine apparaat ding waar we veel gebruik van hebben gemaakt.

Nu weer nadenken over wat we gaan eten???
Het is uiteindelijk een burger geworden in een Ierse pub ‘Hustler’ direct gelegen naast ons hotel.

20180423_190620
Burgers bij the Hustler (naast ons hotel)

Om 9:15 PM gaan we “The RIDE” beleven.

The RIDE …. Hoe verzinnen ze het. Je zit dwars in een touringcar die door de straten van Manhatthan rijd. Onderweg wordt je vermaakt door straatartiesten en live entertainment in de bus.

The Ride – Just GREAT!

Top of Page

Dag 3 – 24 april 2018

Ook vandaag zijn weer vroeg wakker …
Deze keer voor een ontbijt  naar Pret-a-Manger gelopen in 8th AV. Pret-A-Manger is our favorit foodshop! Thee, Cappuchino, 2 sandwiches en een lekker toetje (yoghurt met muesli and berries)

Na dit vorstelijke ontbijt zijn we naar de de fietsverhuurboer gelopen in 9AV/57th st. (Bike…) 2 fietsen gehuurd voor 4 uur (66 dollar)
Twee straten door gefietst met ware doodachting om zo Central Park te ontdekken op de fiets.
Lekker fiets weer … en ja het is een groot park.

Na 2,5 uur fietsen wel toe aan een bakkie met wat lekkers, zo gezegd zo gedaan. Thee/koffie met een
‘blueberry muffin en een pain a chocolat.

Na 3,5 uur de fietsen weer ingeleverd en het plan gesmeed om vandaag de Big Bus tour te doen.
Dit is een HOP ON Hop OFF bus die verschillende routes rijdt. Wij kiezen voor de blauw/rode route die ons door downtown Manhatthan voert. Met gratis ‘oortjes’ kunnen we de gids horen die veel informatie geeft over de gebouwen en geschiedenis van Manhatthan.
We zaten boven in de open bus,wel lekker maar soms met een harde koude wind.
Na ca. 1,5 a 2 uur zijn we uitgestapt in 42th st.

Honger!!! Bij P-a-M een pulledpork rap (hot) en een tosti gegeten. Daar waren wel even aan toe.
Eenmaal in de hotelkamer zijn we gaan uitbuiken en allebei in slaap gevallen. NYC is zooooo vermoeiend 😉
Weer eten. Om 20:00 uur wakker geworden, opgefrist en naar de Mac gegaan op Broadway.
Big Mac menu tegen heug en meug opgegeten.
Besloten om nog even te gaan kijken op Time Square maar door de spetters (heel weinig) toch besloten om naar het hotel te gaan.

Het is nu 21:50 uur als ik dit type (3:50 uur dutch time), nog heel even tv kijken en dan plat.
Morgen weer een drukke dag voor de boeg met.. regen!
Dat wordt dus waarschijnlijk overdekt shoppen.

Top of Page

Dag 4 – 25 april 2018

Goedemorgen America! Deze ochtend ontbijten we bij Juniors (een must do) Marlies is verstandig een kiest een Yoghurt with berries, ik (eigenwijs) bestel een Bacon & Cheese Omelette, geserveerd met brood en home fries. Mijn god wat een maaltijd, nooit meer.. ik plof!

Na deze marteling ☺ zijn we gaan lopen richting America’s grootste warenhuis…Macy’s, we komen langs The Flat Iron building een apart gebouw gebouwd begin 20e eeuw (1902)

In MACY’s zijn we snel uitgekeken, wat een enorm pand met een aparte bewegwijzering, niet te volgen.
Marlies heeft hier nog wel nieuwe witte All Stars gekocht.

Het miezert en we besluiten om naar het 9/11 museum te gaan. Toegang met de Explorer Pass (goed geregeld)
en ook hier weer door de check. Tassen controle en bodyscan, veiligheid voor alles.

Indrukwekkend museum. We nemen overal ruim de tijd voor en zijn in totaal 3,5 uur binnen geweest.
Eenmaal buiten lopen we nog door The Oculus, winkelcentrum en metrostation in een.

20180423_150212
Foto in the Oculus mall (bij het 9/11 monument)

Op weg naar het hotel stoppen we in de Sketchers winkel op Times Square. Buit…een paar zwarte Sketchers voor mij.

We eten een pizza bij ‘La Famiglia’ in 8th Avenue (10 min. lopen van ons hotel)
Goede verse en betaalbare pizza’s. Het is hier dan ook rete druk!
Als afsluiting van wederom een geslaagde dag kopen we bij Juniors een ‘brok’ cheesecake die we op de hotelkamer oppeuzelen …mmmmm

Top of Page

Dag 5 – 26 april 2018

Vandaag is het zonnig. Een perfecte dag voor onze trip naar dat ‘kleine ‘beeldje..The Statue of Liberty. De kaartjes voor deze attractie had ik op dinsdagavond besteld via Internet. een verstandig keuze. De wachtrij bij het ‘normale loket was toch al gauw zo’n 1,5 tot 2 uur en dan moest je nog zeker een uur in de rij voor toegang toto de boot. Wij hadden op maandag deze rijen al gezien en dat deed ons besluiten om de kaartjes via de website te bestellen.

Eenmaal aangekomen bij ‘Statue Cruises’ (ze hebben het alleenrecht om met de boot aan te meren in de haven van het Statue of Liberty Island en Ellis Island) hebben we onze vouchers omgewisseld voor tickets en zijn in de rij gaan staan voor de boot. Ook hier weer controle controle controle.

Eenmaal op de boot vaar je in 20 min. naar het eiland alwaar je foto’s kan nemen van ‘Lady Liberty’

Na de selfies en een rondje om het beeld(je) te hebben gelopen zijn we weer op de boot gestapt en naar Ellis eiland gevaren. Ellis Eiland is het eiland waar alle foreigners in de vorige eeuw per boot aankwamen en werden ingeschreven. Er is veel bewaard gebleven, je kunt zelfs opzoek gaan naar familie…het digitale archief is groot…heel groot. Na een paar foto’s vanaf Ellis Island naar de skyline van Manhattan besluiten weer op de boot te gaan. terug naar het vaste land.

Met de metro rijden we naar het begin van de ‘High Line‘. High Line park is gelegen op een 2,3 kilometer lange verhoogde treinrails die in de jaren dertig van de vorige eeuw is aangelegd.

20180426_151704
The High Line…(wandelen op een oude spoorlijn)

We lopen de volledige route en genieten van het park, de zon en een ijsje.

Al slingerend tussen de wolkenkrabbers lopen we naar Time Square … en wie zien we daar?

Ja hoor daar is tie dan The Naked Cowboy….ook dat hebben we dan maar gehad ☺

Moe ploffen op het hotelbed. Na een opfrisbeurt gaan we dineren bij juniors.
Na het ontbijt van gisteren moet het avond eten ook een feestje zij..toch?
Eenmaal gesetteld worden we bediend door een vrolijke, amicale, goed lachse serveerster… “How are You, where your from….” blablabla

Wij vinden het wel leuk. We bestellen allebei een burger met fries en een ‘diet coke’. Later begrijpen we waarom er bijna volle glazen drank terug gaan naar de keuken. Een refill is inbegrepen en je glas is nog niet leeg of je krijgt alweer een nieuwe…pfffff klots klots.

Na de worsteling met de burgers lopen we naar The Empire Statebuilding. Het is inmiddels even over half 10 (PM) en de wachtrij valt mee. We hebben er bewust voor gekozen om dit in het donker te beleven.

View from the Empire State Building

Top of Page

Dag 6 – 27 april 2018

Vandaag is het bewolkt en valt er vocht, gelukkig niet veel. We wandelen, ja er zijn veel kilometers gemaakt, naar het Grand Central Terminal. GCT is bekend van de Disney film Madagascar.

Het is een groot station waar veel metro/treinlijnen elkaar ontmoeten, verder niet al te bijzonder.

Na een tussenstop bij alweer een Pret-A-Manger, lopen we naar het Rockefeller Center.

Na The Ride, het 9/11 museum en the Big Bus Hop on Hop off tour en het Empire State Building, is de Top of the Rock de laatste ‘attractie die we met de New York Explorer pas bezoeken. We hebben dan in totaal 5 attracties bezocht met de pass.

Ondanks de bewolking blijft het toch een belevenis om bovenop een van de hoogste wolkenkrabbers te staan….voor mij sowieso.. (hoogtevrees)

Colombus Mall
We verlaten het imposante gebouw en lopen/wandelen/slenteren naar 5th Avenue alwaar we de dure merken winkels links laten liggen.
Wel duiken we nog even de ‘Hollister’ in maar vinden niets. Aan de overkant gaan we bij de Trump Tower naar binnen maar rennen er net zo hard weer naar buiten, ook hier beveiliging, scans etc. Bye bye Trump.
Even verderop isde Colombus Mall, een modern winkelcentrum met weing (lees geen) winkels van onze gading. Geen aanrader, wel smerige beelden ☺

Top of Page

Dag 7 – 28 april 2018

Brooklyn…Brooklyn is zooooooooooooooo anders dan Manhattan…

Dat wilde we zelf ervaren. Na een ontbijtje (weet echt niet meer waar) hop de metro in op naar Brooklyn.

Na een Fu..ing wandeltocht van ca. 12 km komen we bij de brug die ons naar Roosevelt Island brengt.

Roosevelt TRAM

Pizza La Famiglia

Bioscoop 42th street AMC Theatre “Rampage”

Top of Page

Dag 8 – 29 april 2018

Time to say …goodbye! Vanavond om 17:35 uur vertrek onze vlucht vanaf JFK.

KLM 642 – JFK 17:35 (local time)
Estimated Time of Arrival: 6:50 AM (Local time)

We ruimen de koffers in en gaan ontbijten. Ik zou echt niet meer weten waar maar het zal ongetwijfeld bij een PretAManger zijn geweest. Hierna gaan we opzoek naar het dichtsbijzijnde metro station welke ons richting Jamaica Station zal brengen. Nadat we het metrostation hebben gevonden lopen we naar het hotel, halen we de koffers op uit de kamer en checken we uit aan de balie.  We strijken neer in de lobby, laden onze telefoons op en besluiten om 13:00 uur naar de metro te lopen.

20180429_112120
Lobby van het hotel ‘The Gallivant’

Eenmaal onder de grond is het nog even zoeken naar het juiste spoor maar ook dit lukt. Ruim op tijd komen we aan op JFK Airport. Dit na een rit met de metro en de Airtrain.

Op het vliegveld is het aardig druk en we hebben geen spijt dat we ruim op tijd zijn. De incheck gaat voorspoedig en dan is het aansluiten in de rij voor de saftey check. Na ook deze laatste hindernis te hebben genomen gaan we opzoek naar eten. Wat in NYC er niet van is gekomen doen we hier dan maar…. een burger and fries bij…. Shake Shack. We worden overigens geolpen door een lieftallige medewerkster die er duidelijk geen zin in had….maar goed …de burgers smaakte goed.

De terugvlucht verloopt spoedig. We krijgen wederom van alles te eten en te drinken en vermaken ons met een film en een dutje. Eenmaal geland nemen we de trein en lopen het laatste stukje naar huis. Moe maar vol indrukken ploffen we rond 9:00 uur op de bank ! Bye Bye New York..misschien tot een volgende keer….je weet maar nooit! ☺